Zwangeren

Bekkenpijn bij zwangeren

Tijdens de zwangerschap kan bekkenpijn voorkomen. Er is in de zwangerschap een verminderde sluitkracht op het bekken. Dit betekent dat de spieren rond het bekken een verminderde druk en dus stabiliteit aan het bekken geven.

De timing van de spieren rond het bekken is veranderd. Dit is een normaal gegeven in de zwangerschap. Bij een aantal zwangeren kan dit leiden tot pijn en beperkingen in activiteiten van het dagelijkse leven.

Pijn wordt veelal aangegeven in de lage rug en/of het bekken (schaambeen, liezen en/of rond het heiligbeen) met soms uitstralende pijn.

• Pijn lage rug, billen met uitstraling naar de benen
  • Pijn op het schaambeen met uitstraling in de liezen
  • Waggelgang
  • Door een been zakken

Vaak worden pijnklachten en onmacht ervaren bij het opstarten van een beweging, zoals het opstaan uit een stoel of bij langer eenzelfde houding of beweging volhouden.

Daarnaast kan een minder goed functioneren van het bekken leiden tot problemen van de bekkenbodem zoals klachten bij plassen, ontlasten en/of vrijen.
Er is een wisselwerking tussen de organen in de onderbuik (blaas, baarmoeder en darmen) en de bekkenbodem.

De bekkenfysiotherapie is erop gericht de pijnklachten onder controle te krijgen, zodat u ook van uw zwangerschap en kindje kunt genieten!

Bekkenpijn na de bevalling

Klachten over bekkenpijn zijn na een bevalling meestal niet ineens voorbij. Al zijn de zwangerschapshormonen verdwenen, het duurt vaak een tijd voordat de verbindingen tussen de bekkenbeenderen weer hun oude stevigheid terug hebben. Ze hebben negen maanden de tijd gehad om meer rekbaar te worden, dus het is niet zo gek dat zij ook een langere tijd nodig hebben om weer stevig te worden. Bovendien is er nu een nieuwe belasting bijgekomen: het optillen en dragen van het kind. Dit betekent dat alle adviezen die in de zwangerschap van kracht waren, ook nog na de bevalling gelden. Ook hier moet u schipperen tussen te veel rust met spierverslapping als gevolg en te veel activiteit met toename van pijn als gevolg.

Het komt ook voor dat u een na een heftige bevalling juist bekkenpijn heeft gekregen. Mogelijk doordat er veel druk op u bekken is komen te staan zodat de bekkenbanden hierdoor zijn geblesseerd. Dan heeft u vergelijkbare klachten als bovenstaand en is bekkenfysiotherapie erop gericht u pijnklachten weer onder controle te krijgen.