De behandeling

Bij de behandeling van het bekken en/of de lage rug onderzoeken we de mobiliteit (beweeglijkheid) van de gewrichten en testen we de kracht en soepelheid van de spieren en het functioneren van bekken en/of lage rug tijdens houding en beweging.
De behandeling begint met uitleg over het ontstaan of in stand houden van uw klacht. Naast het advies dat wordt gegeven krijgt u inzicht hoe uzelf de klacht kunt verminderen. Daarnaast worden er diverse vormen van oefentherapie gebruikt om spieren, gewrichten, kapsels en banden beter met elkaar te laten functioneren. Naast de oefentherapie worden er ook andere behandelvormen ingezet zoals massages en/of lichte gewrichtsmanipulaties.

Bij de behandeling van bekkenbodemklachten leert u om de spieren van de bekkenbodem bewust te gaan gebruiken. Het oefenen (trainen) van uw bekkenbodemspieren is wat lastiger omdat u de bekkenbodemspieren zelf niet kunt zien. De bekkenfysiotherapeut leert u de bekkenbodemspieren op een nieuwe manier te gebruiken. Hiervoor zijn allerlei oefeningen mogelijk. Welke oefeningen u doet, hangt af van de klachten die u heeft.

De bekkenfysiotherapeut kan daarnaast nog speciale technieken gebruiken bij de behandeling van bekkenbodemproblemen.

Myofeedback
Een speciale vorm van bekkenfysiotherapie is myofeedback. (‘Myo’ verwijst naar de spieren’).
De fysiotherapeut meet de spierspanning met een probe (klein meetinstrument) die tijdens de behandeling in de vagina of anus zit. U ziet op een display of hoort aan geluidssignalen hoe u de bekkenbodemspieren spant en ontspant. Hierdoor krijgt u feedback over de manier waarop u uw bekkenbodemspieren gebruikt.

Elektrostimulatie
Bij elektrostimulatie krijgen spieren kleine stroomstootjes toegediend. Dit kan zinvol zijn als u de (bekkenbodem-)spieren niet bewust kunt aansturen of als u pijn heeft in het bekkenbodemgebied. Elektrostimulatie doet geen pijn en is niet gevaarlijk.
Elektrostimulatie wordt ook ingezet bij de behandeling van een overactieve blaas.

Ballontherapie
De ballontherapie kan toegepast worden bij het behandelen van problemen met het ontspannen van de bekkenbodem, pijn bij het vrijen, vaginale pijnklachten en ontlastingsklachten (obstipatie, incontinentie voor ontlasting).
Een kleine ballon, ongeveer zo dik als een vinger, wordt met wat gel ingebracht in anus of vagina. Door een handpompje wordt deze ballon opgeblazen en op deze wijze worden spieren rondom rectum en/of vagina getraind.

De hierboven genoemde speciale behandeltechnieken kunnen aanvullend op de oefentherapie worden toegepast. Deze behandelvormen duren max. 15 min en zijn niet pijnlijk. Myofeedback, elektrostimulatie en ballontherapie zijn inwendige behandelingen. Daarbij wordt een probe (klein meetinstrument) of ballon in de vagina of anus geplaatst. Het kan zijn dat u dit vervelend vindt, bijvoorbeeld door negatieve ervaringen. Vertel dit gerust aan uw bekkenfysiotherapeut. In overleg bepaalt u uiteindelijk of u deze vorm van behandeling wilt laten doen of niet.